Select Page

Το καλοκαίρι και οι διακοπές είναι ευκαιρία για χαλάρωση αλλά για και για αύξηση της φυσικής δραστηριότητας. Κολύμπι, ποδήλατο, τρέξιμο, τένις, θαλάσσια σπορ και εργασίες στην ύπαιθρο αποτελούν συνήθως κομμάτι της καθημερινότητας των διακοπών του καλοκαιριού. Οι δραστηριότητες όμως, πέρα από την ευεργετική τους δράση στη φυσική μας κατάσταση, μπορεί να προκαλέσουν και ορθοπεδικούς τραυματισμούς, ιδιαίτερα αν προερχόμαστε από ένα χειμώνα κατά τον οποίο δεν ήμασταν ιδιαίτερα δραστήριοι και γυμνασμένοι. Παρακάτω θα δούμε ποιοι είναι οι συχνότεροι ορθοπεδικοί τραυματισμοί την περίοδο του καλοκαιριού και εύκολους τρόπους για να τους αποφύγουμε.

Ώμος

Οι τραυματισμοί του ώμου είναι αρκετά συχνοί την καλοκαιρινή περίοδο και περιλαμβάνουν από απλές τενοντίτιδες ως εξαρθρήματα και κατάγματα. Συχνότερη αιτία πόνου στον ώμο το καλοκαίρι είναι η τενοντίτιδα από υπέρχρηση μετά από κολύμπι ή άλλες δραστηριότητες και  εργασίες.

Σπονδυλική στήλη

Ο πόνος στη μέση μετά από άρση βάρους είναι η συχνότερη αιτία επίσκεψης σε ορθοπεδικό κατά την καλοκαιρινή περίοδο καθώς πολύ συχνά καλούμαστε να σηκώσουμε βάρη όπως βαλίτσες ή να μεταφέρουμε πράγματα ή να ασχοληθούμε με αγροτικές εργασίες. Δεν είναι σπάνιες δυστυχώς και οι κακώσεις της σπονδυλικής στήλης μετά από πτώσεις από ύψος ή βουτιές στη θάλασσα και γι’ αυτό πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί.

Ισχίο

Η πεζοπορία σε ανώμαλο δρόμο και σε μεγάλες αποστάσεις είναι η συχνότερη αιτία πόνου στο ισχίο την καλοκαιρινή περίοδο καθώς μπορεί να προκαλέσει τενοντίτιδες και ορογονοθυλακίτιδες γύρω από την άρθρωση του ισχίου ή να επιδεινώσει μια προϋπάρχουσα αρθρίτιδα του ισχίου.

Γόνατο

Τα γόνατα επιβαρύνονται αρκετά το καλοκαίρι είτε με το περπάτημα στην άμμο και τα βότσαλα είτε με το τρέξιμο που βρήκαμε χρόνο να κάνουμε, είτε και με το ποδόσφαιρο που αποφασίσαμε να παίξουμε με τα παιδιά μας ή με φίλους. Αν δεν έχουμε λάβει τα κατάλληλα μέτρα είναι εύκολο να τραυματίσουμε τα γόνατά μας.

Ποδοκνημική – Αστράγαλος

Ο πιο συχνός τραυματισμός είναι το διάστρεμμα της ποδοκνημικής καθώς το πόδι μας γυρίζει όταν γλιστρήσουμε επειδή φοράμε σαγιονάρα ή τακούνια ή επειδή υπήρχαν νερά στο πάτωμα κλπ. Ένας απλός σχετικά τραυματισμός ο οποίος όμως μπορεί να χαλάσει τις διακοπές μας.

Κατάγματα κοπώσεως

Αυτά τα ρωγμώδη κατάγματα συμβαίνουν μετά από επαναλαμβανόμενη φόρτιση ενός οστού και ιδιαιτέρως σε σκελετούς που δεν έχουν συνηθίσει να δέχονται τέτοια επαναλαμβανόμενη φόρτιση. Συμβαίνουν στο τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων αλλά και σε άλλες δραστηριότητες όπως το ποδόσφαιρο.

Πως μπορούμε να αποφεύγουμε τους ορθοπεδικούς τραυματισμούς το καλοκαίρι

Καθώς το κλίμα αλλάζει και τα καλοκαίρια γίνονται πιο ζεστά, καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας ότι πρέπει να είμαστε πάντα καλά ενυδατωμένοι και να αποφεύγουμε τις δραστηριότητες στην ύπαιθρο σε συνθήκες καύσωνα και να προστατευόμαστε από τη βλαβερή έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία.

Σε ότι αφορά την αποφυγή των ορθοπεδικών τραυματισμών, κάποιοι κανόνες που πρέπει να τηρούμε είναι οι παρακάτω.

  1. Κάνουμε ζέσταμα πριν από αθλητικές δραστηριότητες και δεν ξεκινάμε «κρύοι» και απότομα κανένα άθλημα ή άλλη φυσική δραστηριότητα
  2. Επίσης δεν σταματάμε απότομα μετά από έντονη φυσική δραστηριότητα αλλά συνεχίζουμε με χαμηλή ένταση ώστε να μειώσουμε σταδιακά τους καρδιακούς παλμούς
  3. Αν αισθανθούμε πόνο ή δυσφορία, σταματάμε, βάζουμε πάγο στο σημείο και αναπαυόμαστε
  4. Χρησιμοποιούμε κατάλληλα υποδήματα και δεν ξεκινάμε να κάνουμε μεγάλες αποστάσεις ή περπάτημα σε ανώμαλο δρόμο με ακατάλληλα παπούτσια
  5. Δε βουτάμε ποτέ σε ρηχά νερά ή σε νερά που δε γνωρίζουμε ούτε με τα πόδια καθώς πτώση από ύψος σε ρηχά νερά μπορεί να προκαλέσει σοβαρούς τραυματισμούς ακόμα κι αν προσγειωθούμε με τα πόδια μας
  6. Χρησιμοποιούμε προστατευτικό εξοπλισμό αν πρόκειται να κάνουμε δραστηριότητες που αυτό απαιτείται όπως ποδήλατο βουνού ή θαλάσσια σπορ
  7. Τρώμε ελαφρά και φροντίζουμε να είμαστε καλά ενυδατωμένοι

Στην περίπτωση που τραυματιστούμε καλό είναι να αναζητήσουμε βοήθεια ορθοπεδικού προκειμένου να έχουμε ασφαλή διάγνωση και κατάλληλη θεραπεία ώστε να εξασφαλίσουμε τη γρήγορη επιστροφή στις διακοπές μας. Καλό και ασφαλές καλοκαίρι!